چهارمین نشست کمیسیون نوآوری، خلاقیت و فناوری مرکز ملی فرش ایران


نویسنده: مدیر

تاریخ انتشار: 1401/07/09

چهارمین نشست کمیسیون نوآوری، خلاقیت و فناوری مرکز ملی فرش ایران برگزار شد.

چهارمین کمیسیون نوآوری، خلاقیت و فناوری مرکز ملی فرش ایران با حضور چندتن از نمایندگان دفتر ریاست جمهوری، وزارت صمت و مرکز ملی فرش ایران به میزبانی دبیرخانه نخستین فستیوال بین المللی صنایع خلاق ایران برگزار گردید.

چهارمین نشست کمیسیون نوآوری، خلاقیت و فناوری مرکز ملی فرش ایرا

در این نشست که با رویکرد تاسیس خانه خلاق ملی فرش برگزار شد، بر تمرکز به راه اندازی دبیرخانه ای حول محور ” توسعه” و نیز “تشکیل اتاق فکر ” به منظور شناسایی هر چه بهتر افراد خلاق و دغدغه مند برای رسیدن به دستاورد های بزرگ تاکید شد.

در ابتدای جلسه، ویسیان معاون امور تحقیق و ترویج مرکز ملی فرش ایران با بیان این که تعامل با بخش خصوصی باید تداوم داشته باشد، گفت در این راستا کمیسیون های تخصصی مختلفی در مرکز ملی تشکیل شده است. موضوع خانه های خلاق در کمیسیون نوآوری، خلاقیت و فناوری با همراهی و همکاری بخش های دولتی و خصوصی در حال بحث و تبادل نظر است.

در ادامه این نشست سیدعلی آل احمد، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ضمن بیان اینکه شیوع بیماری کرونا برگزاری جلسات را تحت الشعاع قرار داد، متذکر شد:

ما باید تلاش کنیم که این کسری ها جبران شوند حتی تمهیدات لازم جهت برگزاری آنلاین این جلسات نیز صورت بگیرد.

همچنین در ادامه این نشست، مهران قدرتی(رییس هیئت مدیره بنیاد توسعه و تعاون صنعت گردشگری و صنایع خلاق) با بیان اینکه CIP ظرفیت خوبی برای برند ها در فرودگاه امام است، گفت: می توانیم این ظرفیت را در اختیار مجموعه مرکز ملی فرش قرار دهیم و در قسمت بازارسازی و تولیدات می توانیم همراه خوبی برای شما باشیم.

قدرتی با اشاره به اینکه مجموعه توسعه و تعاون اشراف قابل توجهی به مسائل صادرات کالا دارد، خاطر نشان کرد: بحث صنایع خلاق در تمامی دنیا موضوعی جا افتاده است و توسعه و اشتغال و تبادل فرهنگی در این بحث متجلی است.

چهارمین نشست کمیسیون نوآوری، خلاقیت و فناوری مرکز ملی فرش ایرا

در ادامه این نشست محسن فرخی (مدیر ملی رسته خانه های خلاق) هدف از ایجاد خانه خلاق را شناسایی باب های ارتباطی مطرح کرد و متذکر شد: باب های ارتباطی به وسیله کارشناسان باید خلا های فعلی را برطرف سازد و دغدغه همه ما رسیدن به هم افزایی و نتیجه گیری واحد است.

در این جلسه دکتر علیرضا کاظمی دولابی دبیر نخستین فستیوال بین المللی صنایع خلاق ایران بر دو پیشنهاد تاکید نمود:

١) ایجاد دبیرخانه برای انجمن ملی فرش

٢)راه اندازی اتاق فکر

وی با بیان اینکه هم فکری در خانه خلاق ملزم به اطلاع رساتی تمامی افراد است اظهار داشت: در حوزه فرش نگاه ها سنتی است و طبیعی ست برای نو آوری ها جبهه گرفته شود.

گفتنی ست در این نشست به توصیف و چگونگی پروژه خانه خلاق اشاره شد و اهداف این تشکل اینگونه تشریح گردید:

یک خانه خالق مکانی فیزیکی یا مجازی است که افراد خلاق را در کنار یکدیگر می آورد. این فضاها، مکانی را فراهم می نماید که در آن از شبکه سازی، توسعه مشاغل و تعامل اجتماعات (گروه های کاری و حرفه ای) حمایت می شود که این امور در بین بخش های فرهنگی، فناوری و خلاقیت به انجام می رسد.

ماموریت خانه خلاق در سه رکن اصلی خلاصه می شود:

۱- آموزش و یا ارتقای مهارت مخاطبان خانه های خلاق در مسیر ایده تا ایده ال
۲- حمایت و پشتیبانی از صاحبان ایده و کسب کارها
۳- هم افزایی دانش و مهارت های مختلف
۴- ارزش آفرینی و صیانت از میراث فرهنگی

چهارمین نشست کمیسیون نوآوری، خلاقیت و فناوری مرکز ملی فرش ایرا

ماموریت های پیشنهادی خانه خلاق ملی فرش شامل رشد استارت آپ ها و برند نوظهور و هم چنین شناسایی مشکلات هنر و صنعت فرش و ارائه راهکارهای کارآمد خواهد بود.

در پایان خانم دکتر آزاده علیپور دبیر اجرایی خانه های خلاق به توضیح و تشریح طرح پیشنهادی نخستین فستیوال بین المللی صنایع خلاق ایران برای اکسپوی ۲۰۲۱ در شاخه فرش پرداختند.